(loan 3, 13)". ...Hristos e culmea (klimax) noţiunilor creştine de bază : risc, pariu, libertate, credinţă" [14]. Ba mai mult, credinţa nu e a noastră, e darul lui Dumnezeu în om, fiindcă N. Steinhardt are convingerea că ,,Dumnezeu în care tot spui că nu crezi, crede El în tine şi te ştie ca pe unul dintre ai Lui" [15].
Acesta e motivul pentru care petrecerea sa în cadrul comunităţii monastice din localitatea Chevetogne - 1979 (Belgia) este numită lecţia Chevetogne, nu alta decât lecţia Fiului Omului Care n-a fost mulţumit să înveţe, să binecuvinteze, să propună o morală nouă şi să se exprime în admirabile parabole sau sentinţe, ci a luat asupra Sa împlinirea actului suprem: urcarea pe cruce (...)" [16]. Maniera de a proceda din Chevetogne este ,,deasupra iubirii teoretice (...), calea curajului şi existenţialului (cel care nu înşeală niciodată, ceea ce nu poate fi simulat)", demonstrarea că ecumenismul - o frumoasă idee, o magnifică speranţă, un scop glorios, o datorie categorică - poate îmbraţişa chiar de pe acum forma realului, a uneia dintre aceste fapte ce pun pe diavol în derută, risipind tot răul şi prezentând privirilor uimite ale complexaţilor şi scepticilor o soluţie atât de simplă încât pare inspirată nu de carne şi sânge, ci prin revelaţia Tatălui"; lecţia Chevetogne arată că a deveni altul nu este numai o formă fericită, ,,ci una din aceste imposibile posibilităţi prin care se exprimă cu claritate calitatea de om şi de creştin la nivelul minunat şi consolator al modestiei, focului şi al renunţării la sine. şi, părăsindu-ne pentru altul, nu ne dăruim lui Hristos?" [17].
Departe de a-l monumentaliza, Nicolae Steinhardt (Delarohia) face parte integrantă din ceea ce s-a numit “ecumenism behind bars” sau „ecumenism under the cross" [18], dând mărturie comună, alături de alţii, prin suferinţa pe care au trăit-o în decursul dictaturii comuniste. Să nu uităm că toate aceste afirmaţii ale sale sunt făcute în plin regim totalitar, convins însa de ,,posibilitatea imposibilului".
Deplasând puţin unghiul de vedere, observăm că şi valenţele culturii au pentru cel în cauză o perspectivă vădit ecumenică, făcând uz de ,,unitatea în diversitate", deoarece, ncultura, prin însăşi firea ei, nu poate fi simplistă, monistă, intolerantă (...), exclusivistă, îndărătnică, brută ori trufaşă. Ci dimpotrivă: pluralistă, tolerantă, graţioasă, modestă (smerită mai bine zis), deschisă, ştiind să admire şi să respecte mareţia şi frumosul, să păstreze contactul cu Misterul, să se înfioare în prezenţa Spectacolului (...) dar şi tare pe poziţia ei de expresie supremă a condiţiei de om pe planul întrupării" [19].
În contextul culturilor şi al pluralismului religios, celălalt nu trebuie să ne fie confirmarea sartriana: ,,celălalt, iată iadul", ci mai ales ,,paradisul" pe temeiul dialogului dintre Dumnezeu şi om (bărbat şi femeie) prin creaţie, şi în sensul ,,paradisului" instaurat de Mântuitorul prin întrupare şi înviere: ,,Cuvântul lui Dumnezeu a creat lumea. Cuvintele oamenilor, dacă se rostesc potrivit cu voia lui Dumnezeu şi în sensul planului divin, pot crea Raiul. Tâlharul de pe cruce, pentru a fi în aceeaşi zi în Rai, n-a avut nevoie decât să spună cateva CUVINTE" [20]. Cert e ca dialogul, cuvântul, e punctul de pornire.
Apreciat de catre Papa loan Paul al ll-lea drept unul ,,dintre numeroşii martori ai lui Hristos înfloriţi pe pământul României (...) monahul De-la-Rohia, Nicolae Steinhardt, excepţională figura de credincios şi de om de cultură care a perceput în chip special bogăţia imensă a comorii comune Bisericilor creştine [21], împlineşte astfel şi caracterul omului ecumenic ce îmbina dimensiunea verticală a comuniunii (« koinonia ») dintre om si Dumnezeu cu dimensiunea orizontală a ,,comuniunii unora cu alţii" (I loan 1,7), comuniune care se manifestă în iubire [22]. Ne adevereşte şi mărturisirea sa: ,,Cred din inima şi cuget în ecumenism" [23].
Mult apreciatul text din Romani 10, 10: ,,Căci cu inima se crede spre îndreptare, iar cu gura se mărturiseşte spre mântuire", denotă mărturisirea credinţei [24] şi devine un principiu peremptoriu în contextul ecumenic, alături de certitudinea că ,,Unitatea Bisericii cred că va putea fi realizată numai printr-o acţiune directă a Duhului Sfânt şi poate nu atât prin conferinţe ale teologilor, cât mai ales prin avântul noroadelor"; ecumenismul înseamnă şi ,,revenire la creştinismul initial aşa cum ne este dat de Sfânta Scriptură, Sfânta Predanie şi Sfinţii Părinţi, fără adaosuri sau modificări ulterioare", iar fiindcă mărturisirea are drept continut credinţa (dimensiunea verticală) experienţei Adevarului în inima, ,,e mai bine să concepem ecumenismul ca o lucrare a inimilor creştine decât ca o tranzacţie realizată de exegeţi profesionişti" [25].
Notă: din spirit ,,metodologic" şi al temerii de a nu realiza o interpretare proprie a unei experienţe ca cea a monahului N. Steinhardt, am folosit cu preponderenţă citatele direct din sursele menţionate; aceasta şi din motivul afirmaţiei regretatului mitropolit Antonie Plămădeală despre opera lui N. Steinahardt: ,,Cea mai potrivită metodă - vorbind sau scriind - ar fi aceea de a-l imita pe autor: să încerci o suită de microeseuri care să abordeze fragmentar, încercând cât mai multe fragmente care să înceapă să rotunjească totul, întregul (...) Steinhardt, fără a putea fi acuzat de incoerenţe, e un om alcătuit din bucăţi, din cat mai multe bucăţi a putut aduna mintea şi sensibilitatea lui, dintr-un total infinit de bucăţi." [26]; e şi argumentul în favoarea stilului său ca autor, stil care nu dereglează optica lecturii omului contemporan (postmodern!) obişnuit cu asamblarea textuală de informaţii şi sentimente disparate existente într-un cadru multiregistrual şi pluricultural, şi de ce nu un stil aparte de a gândi şi a înainta în teologie.
NOTE
[1] N. Steinhardt, Primejdia mărturisirii , ed. Dacia, Cluj-Napoca, 1980, p.171
[2] Idem, Jurnalul fericirii, ed. Dacia, Cluj-Napoca, 1994, p.85
[3] Idem, Ispita lecturii, ed. Dacia, Cluj-Napoca, p.114
[4] Antonie Plămădeală,De la Alecu Russo, la Nicolae de la Rohia, vol. III, Sibiu, 1997, p.150
[5] N. Steinhardt, Jurnalul fericirii, p.251
[6] Ibidem, p.382
[7] Ibidem, p.398
[8] Zaharia Sângeorzan, Monahul de la Rohia. N. Steinhardt răspunde la 365 de întrebări, ed. Humanitas, Bucureşti., p.143
[9] N. Steinhardt, Jurnalul fericirii, p.247
[10] Ibidem, p.141
[11] Ibidem, p. 33
[12] Ibidem, p.34
[13] Ibidem, p.327
[14] Idem, Primejdia mărturisirii, p.236
[15] Idem, Dumnezeu în care spui că nu crezi... Scrisori către Virgil Ierunca(1967-1983), ed. Humanitas, Bucureşti, 2000, p.197
[16] Ibidem, p.191
[17] Ibidem, p.193;
[18] „Return to God. Rejoice in Hope. Orthodoxe Reflections on the Way to Harare – The role of Theology in Ecumenical Thought and Life in Romania”, Iaşi- România, 27-30 april 1998, edited by Thomas Fitzgerald and Peter Bouteneff, 1998, p.133
[19] N. Steihardt, Primejdia mărturisirii, p. 232
[20] Idem, Cartea Împărtăşiri , ediţie alcătuită de Ion Vartic, Biblioteca Apostrof, Cluj-Napoca, p.33
[21] Trei zle dintr-un mileniu 7-9 mai 1999. Vizita Papei Ioan Paul al II-lea în România, coordonator Constantin Badea, ed. Fundaţiei Rompres, Bucureşti, 1999, p.130
[22] Mitropolit Nicolae Corneanu, Quo Vadis? Studii, note şi comentarii teologice, Timişoara, 1990, p.127;
[23] N. Steihardt, Primejdia mărturisirii, p. 92;
[24] Idem, Dăruind vei dobândi, ed. Dacia, Cluj-Napoca, p.131;
[25] Idem, Primejdia mărturisirii, p.93
[26] Antonie Plămădeală, op.cit., p.146