„In fata descoperirilor si a revolutiei genetice etica reactioneaza cel mai adecvat in virtutea drepturilor naturale ale omului.De aceea, desi scopul unei cercetari genetice poate fi combaterea unor boli, el nu va putea fi ameliorarea speciei umane, pentru ca normalitatea vietii sociale este de domeniul legilor social-juridice si de domeniul stiintei biologice.”Sub numele de inginierie genetica intelegem anumite tehnici recent aparute de recombinare(reasezarea secventelor de ADN)artificiala a materialului genetic provenind de la organisme vii,in scopul producerii controlate a unor fiinte noi ,in vitro.
Interesul inginieria genetica si clonare se datoreaza experientelor efectuate in 1954 de catre
R.Briggs si T.J.King, prin eliminarea nucleului unui ovul si inlocuirea cu nucleul uneicelule somatice. Experienta nu a reusit insa decat in 1979, cand ,prin imbinarea tuturor cunostiintelor de embriologie si genetica ,alaturi de o tehnologie mai avansata si mai adecvata au aparut primele animale identice genetic.Dar abia in 1983,
Davor Salter si J. Mc. Groth au reusit sa cloneze un soarece. Experientele au continuat la psti, dar nu au fost suficient de convingatoare. Abia in 1997 s-a reusit sa se cloneze un mamifer,
”celebra” oita Dolly, prin inlocuirea, datorita tehnologiilor specializate, a nucleului ovulului unei oi cu nucleul unei celule a glandei mamare,aparand astfel pe cale asexuala organisme identice genetic.
Ingineria genetica este posibila datorita faptului ca, intocmai unei holograme ,fiecare nucleu al unei celule somatice contine codul genetic al intregului organism.Prin tehnologia
„ADN-ului recombinat” (ADNr)este posibila schimbarea structurii genetice a unui organism prin introducerea unor gene straine, fie in mod direct prin procesul numit „transformare”,fie prin transmiterea virala cunoscuta sub numele de „transductie”.Tehnologia numita de regula
„imbinarea genelor”, desi limitata la bacterii si la unele plante, deschide calea spre manipularea genetica a oricarei forma de viata, inclusiv cea umana.
Trecand la antropocentrism, omul se considera stapanul creatiei ,capabil sa-i rastoarne legile, spre a-i
„stoarce „ beneficiile.De multe ori insa luciferica incredere in fortele sale creatoare se intoarce distructiv impotriva speciei umane si a planetei insasi.La fel si ingineria genetica si clonarea care este considerata cea mai senzationala descoperire a sfarsitului de mileniu.Astfel medicina vrea sa regandeasca viata si sa o controleze incepand din momentul fecundatiei pana la momentul mortii.
„ ... Genetica isi propune sa desfiinteze Programul Genomului Uman, spre a identifica si localiza cele cateva zeci de mii de gene umane care ne definesc ca indivizi si specie,permitandu-i astfel sa controleze „destinul uman”, dirijandu-i evolutia.Nu ne va mira ca programul numit
”Biologia fara frontiere” ar putea sa transforme omul intr-un animal sau supraom, cu tinerete mult mai prelungita” (Pr. Prof. Dr. John Breck)
Pe la mijlocul secolului trecut s-a afirmat ca ingineria genetica va putea programa fiinte umane superioare, cu comportament etic, de generozitate si altruism.aceasta utopie a ramas insa fara finalitate.
Ajungandu-se in stadiul de a se studia structura genetica a embrionului, dupa care va urma cea a zigotului inainte de implantarea intrauterina, se va putea identifica destinul biologic al individului inscriindu-se in fisa lui genetica coeficientul de inteligente, bolile pe care le va avea, precum si anii pe care ii are de trait. Dar datele din fisa genetica se pot intoarce si impotriva omului. Daca la angajarea in serviciu va fi obligatoriu buletinul genetic prin care se va cunoaste coeficientul de inteligenta , ca si viitoarele boli, patronul ii va refuza angajarea iar casele de asigurari sociale isi vor retrage protectia. Tot in baza acelui buletin biologic sa va putea stabili cine are dreptul de a se naste. Astfel de situatii vor reinvia miscarea eugenista, care, avand ca scop ameliorarea speciei umane si crearea fiintelor perfecte, va interzice sa apara in lume handicapati.
Este locul sa precizam ca precursorul eugeniei este rasismul, la care din nou s-ar putea ajunge daca nu se va crea o societate deschisa influentelor pozitive ale umanitatii. Este cunoscut faptul ca rasismul a fost precursorul eugeniei naziste care a exterminat peste 70.000 de bolnavi psihici prin macabra lege a eutanasiei, legea din 1933 de sterilizare a celor cu anomalii ereditare, din 1937 de sterilizare a bastarzilor sau din 1939 de condamnare a casatoriilor interetnice. Din nefericire, justificarea acestor legi s-a facut si din considerentele stiintifice ale lui
Broca, Galton, Lorenz, Fisher, Gobineau, Darwin, sau ale unor sociologi sau filosofi ca
Wilson, Nietzsche sau
Hegel.
Dar ingrijorarea eugeniei nu trebuie sa se refere numai la o
„super-rasa” anticipata de nazisti, ci la un pericol si mai mare, cel al producerii unei sub-specii humanoide spre a servi drept o clasa de sclavi. In 1989, oameni de stiinta italieni au creat deja un antropoid dintr-o mama cimpanzeu si un tata uman.Datorita unor
”probleme etice” experimentul a fiost intrerupt la stadiul embrionar.aceasta nu inseamna insa ca instantele de brevetare nu vor pune in circulatie
„omul-maimuta” .Consecintele unei astfel de situatii vor fi tot pe atat de dezastruase ca armele nucleare.
Marea intrebare ce se pune se refera la dreptul de a clona oameni. Presedintele SUA si Convenctia Europeana a Drepturilor Omului s-au opus cu hotarare. Tot in aceasta directie Comisia Parlamentului European de bioetica si Plenarea Parlamentului din anul 1992 au interzis brevetarea genomului uman, a corpului si a elementelor sale, au interzis modificarea identitatii genetice a corpului in scop neterapeutic, ca fiind contrara demnitatii persoanei. Dar stiintanu poate fi normata etic, iar consecintele descoperirilor stiintifice nu pot fi prevazute. In orice caz, aplicarea rezultatelor stiintifice in afara unor criterii etice sau legate poate constitui un pericol grav pentru om.
Sub aspect etic, ingineria genetice si implicit clonarea se afla sub semnul intrebarii in mai multe din formele in care este angajata. Mai intai cateva aspecte practice:
1.Costurile cercetarilor in domeniul clonarii sunt extrem de mari, incat sub
”legile nemiloase” ale pietei,viata si moartea va fi in mana celor ce vor avea posibilitati sa plateasca mai bine.
2.In legatura cu aplicarea ingineriei genetice sau a clonarii se pune legitima intrebare:cine si dupa ce critriivor fi stabilite standardele si limitele experimentelor?Se pare ca tot dupa criteriul profitului
3.In cazul in care examinarea genetica ar deveni legala si obligatorie,se ridica urmatoarele intrebari:
a) Daca chirurgia genetica si alte terapii nu pot corecta anomaliile in utero mama va fi obligata legal sa avorteze?
b) Daca prin examinarea genetica s-ar constata ca prin fiul lor s-ar slabi fondul genetic uman,candidatilor la casatorie li s-ar refuza certificatul respectiv pentru intemeierea familiei?
c) In cazul in care parintii poarta gene anormale, se impune obligatoriu sterilizarea.Intrucat poseda vreo sase gene anormale,este necesarsa clasificam defectele in functie de posibilulpericol pe care il reprezinta?
d) Se va accepta infanticidul, ca aplicare a eutanasiei active pentru nou nascuti cu defectele genetice, fara speranta de indreptare, spre a-i scuti de durere, iar pe parinti de intregul cortegiu moral si material ce va decurge de aici?
e)Cine isi va asuma responsabilitatea pentru eventualele rezultate dezastruase ale ingineriei genetice si a clonarii asupra omului si asupra societatii,precum si pentru posibilele dezastre ecologice si epidemii? Arhid. Casian Ruşeţ Bibliografie
1.
Preot prof.univ.dr. Sorin Cosma-
“Curs elementar de bioetica” Timisoara,2002;
2.
Gheorghe Scripcaru, Aurora Ciuca, Vasile Astarastoae, Calin Scripcaru.
”Bioetica”,”Stiintele vietii si drepturile omului”Iasi,1998;
3.
Constantin Maximilian,
“Drumurile sperantei”, Bucuresti, 1989;
4.
Dr.George Stan, “Teologie si Bioetica”,Alexandria 2001